W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
W związku z wejściem w życie z dniem 1 czerwca 2025 r.Ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz. U. 2025 r., poz. 620) poniżej przedstawiamy najważniejsze zmianydotyczące funkcjonowania naszego Urzędu:
Rejestracja osób bezrobotnych i poszukujących pracy
Rejestracji można dokonać na dwa sposoby:
Elektronicznie – za pośrednictwem formularza dostępnego na stronie: praca.gov.pl
Osobiście – w siedzibie PUP (po uprzednim pobraniu biletu z biletomatu).
Rejestracji należy dokonać w PUP właściwym ze względu na miejsce zamieszkania, a nie zameldowania.
Status bezrobotnego przysługuje przez okres 3 lat od dnia rejestracji, z wyjątkiem sytuacji, w których – zgodnie z ustawą – następuje jego utrata.
Dla osób zarejestrowanych przed 1 czerwca 2025 r., okres 3 lat liczony jest od tej daty
Niezdolność do pracy (np. L4), która nie powoduje utraty statusu bezrobotnego, może trwać maksymalnie 180 dni.
Rolnik może się zarejestrować jako osoba bezrobotna.
Zasiłek dla bezrobotnych
Od 1 czerwca 2025 r. obowiązują następujące stawki:
100% zasiłku – podstawowa wysokość:
1 721,90 zł przez pierwsze 90 dni prawa do zasiłku
1 352,20 zł przez kolejne dni.
120% zasiłku – dla osób posiadających co najmniej 20-letni staż pracy.
Wypłaty świadczeń będą realizowane wyłącznie na konto bankowe.
Natomiast postępowania administracyjne, zasiłki oraz inne świadczenia rozpoczęte i przyznane przed 1 czerwca 2025 r. będą realizowane na dotychczasowych zasadach.
Obsługa klienta
Każda osoba bezrobotna lub poszukująca pracy będzie miała przydzielonego doradcę ds. zatrudnienia, który będzie się z nią kontaktował w sprawie ofert pracy oraz innych form pomocy.
Forma kontaktu zostanie ustalona podczas pierwszego spotkania. Dostępne formy kontaktu:
wizyta w urzędzie
rozmowa telefoniczna
korespondencja e-mailowa lub listowna.
Oferty pracy
Zmianie ulega sposób realizacji ofert pracy:
PUP będzie informował o ofertach pracy w ramach uzgodnionych kontaktów: podczas wizyty, telefonicznie, e-mailem lub listownie.
Nie będą wydawane skierowania do pracy, z wyjątkiem ofert z dofinansowaniem z PUP.
Brak sankcji za odmowę przyjęcia oferty pracy – nie skutkuje to utratą statusu osoby bezrobotnej.
Z ofert pracy mogą korzystać również osoby niezarejestrowane jako bezrobotne, np. osoby poszukujące pracy czy zmieniające zatrudnienie oraz osoby niepracujące.
Formy pomocy
Będziemy na bieżąco informować Państwa o wznowieniu naborów na formy pomocy przewidziane
w nowej ustawie. Zapraszamy do śledzenia naszej strony internetowej oraz Facebooka - https://www.facebook.com/PUPWrzesnia
Zawarte już umowy
Pracodawcy oraz osoby, które zawarły już umowy z PUP, kontynuują ich realizację na dotychczasowych zasadach.
Krajowy Fundusz Szkoleniowy
KFS będzie realizowany na nowych zasadach od 1 stycznia 2026 r.
W terminie 24.07-25.07.2025 r. do godz. 14:30 - Nabór wniosków KFS
UWAGA PRACODAWCY!
II nabór wniosków o dofinansowanie szkoleń z Krajowego Funduszu Szkoleniowego
Powiatowy Urząd Pracy we Wrześni ogłasza II nabór wniosków o przyznanie środków z limitu podstawowego Krajowego Funduszu Szkoleniowego na kształcenie ustawiczne pracowników i pracodawców
Termin naboru wniosków: od 24.07.2025 r. do 25.07.2025 r. (do godz. 14.30)
Kwota do dyspozycji w ramach naboru wynosi około 18.500,00 zł
Wniosek o przyznanie środków na kształcenie ustawiczne wraz z odpowiednimi załącznikami można składać w jeden z niżej wymienionych sposobów:
w formie elektronicznej za pośrednictwem portalu praca.gov.pl korzystając z formularza
PSZ-KFS, platformy ePUAP lub e-Doręczenia. Złożenie wniosku w takiej formie wymaga kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub podpisu potwierdzonego profilem zaufanym;
w formie papierowej składając w siedzibie Urzędu lub przesyłając pocztą tradycyjną na adres: Powiatowy Urząd Pracy we Wrześni ul. Wojska Polskiego 2, 62-300 Września (decyduje data
i godzina wpływu do Urzędu).
Środki z limitu podstawowego KFS w 2025 r. mogą zostać przeznaczone na finansowanie działań związanych z kształceniem ustawicznym pracowników i pracodawcy, zgodnych z priorytetami wskazanymi przez Ministra właściwego ds. pracy.
Środki KFS w roku 2025 przeznacza się na następujące priorytety:
Priorytet 1:
Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w zawodach określonych jako deficytowe na danym terenie tj. w powiecie lub w województwie (lista zawodów wskazana w Barometrze zawodów 2025 jest dostępna na stronie internetowej: https://barometrzawodow.pl).
Priorytet 2:
Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w związku z zastosowaniem w firmach nowych procesów, technologii i narzędzi pracy (należy udowodnić, że w ciągu 6 miesięcy przed złożeniem wniosku bądź w ciągu 3 miesięcy od przyznania dofinansowania z KFS (zawarcia umowy) zostaną zakupione nowe maszyny i narzędzia, bądź wdrożone nowe procesy, technologie i systemy, a osoby objęte kształceniem ustawicznym będą wykonywać nowe zadania związane z wprowadzonymi/planowanymi do wprowadzenia zmianami. Potwierdzeniem może być kopia dokumentu zakupu, decyzji dyrektora/zarządu itp. oraz logiczne i wiarygodne uzasadnianie.
Priorytet 3:
Wsparcie kształcenia ustawicznego pracodawców i ich pracowników zgodnie
z potrzebami szkoleniowymi, które pojawiły się na terenach dotkniętych przez powódź we wrześniu 2024 roku.
Priorytet 4:
Poprawa zarządzania i komunikacji w firmie w oparciu o zasady przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi, rozwoju dialogu społecznego, partycypacji pracowniczej i wspierania integracji w miejscu pracy.
Priorytet 5:
Promowanie i wspieranie zdrowia psychicznego oraz tworzenie przyjaznych środowisk pracy poprzez m.in. szkolenia z zakresu zarządzania wiekiem, radzenia sobie ze stresem, pozytywnej psychologii, dobrostanu psychicznego oraz budowania zdrowej i różnorodnej kultury organizacyjnej.
Priorytet 6:
Wsparcie cudzoziemców, w szczególności w zakresie zdobywania wiedzy na temat polskiego prawa pracy i integracji tych osób na rynku pracy.
Priorytet 7:
Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji niezbędnych w sektorze usług zdrowotnych i opiekuńczych (dostęp do priorytetu ma każdy pracodawca posiadający przeważający kod PKD w sekcji Q tj. opieka zdrowotna i pomoc społeczna w działach 86 – Opieka zdrowotna, 87 – Pomoc społeczna z zakwaterowaniem, 88 – Pomoc społeczna bez zakwaterowania. Od 2025 r. kod PKD uległ zmianie – sekcja R Polskiej Klasyfikacji Działalności).
Priorytet 8:
Rozwój umiejętności cyfrowych.
Priorytet 9:
Wsparcie rozwoju umiejętności związanych z transformacją energetyczną.
Priorytet 14:
Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w związku z wprowadzaniem elastycznego czasu pracy z zachowaniem poziomu wynagrodzenia lub rozpowszechnianiem w firmach work-life balance – priorytet dodany w kwietniu 2025 r. - adresowany do pracodawców, którzy wprowadzili lub zamierzają wprowadzić elastyczny czas pracy i rozpowszechnianie zasad work-life balance. Tematyka kształcenia ustawicznego powinna umożliwić zdobycie przez pracodawców i pracowników wiedzy i umiejętności z zakresu:
zarządzanie czasem i priorytetami (w tym m. in. techniki efektywnego planowania dnia pracy zdalnej lub w elastycznych godzinach, optymalizacja czasu pracy, priorytetyzacja zadań, zarządzanie stresem związanym z pracą elastyczną),
komunikacja w elastycznym środowisku pracy (w tym m.in. skuteczna komunikacja w zespole pracującym na odległość, budowanie zaufania i współpracy na odległość),
work-life balance i jego znaczenie (w tym m.in. równoważenie życia zawodowego i prywatnego, istota odpoczynku i regeneracji, kultura organizacyjna a work-life balance),
wykorzystanie technologii w elastycznym czasie pracy (w tym m.in. narzędzia do zarządzania czasem i projektami wspierające elastyczność i wydajność w pracy zdalnej),
motywowanie i wspieranie pracowników (w tym m.in. techniki motywacyjne w środowisku elastycznej pracy, programy wsparcia zdrowia psychicznego i fizycznego),
zarządzanie efektywnością i wydajnością (w tym m.in. mierzenie wyników w elastycznym systemie pracy zdalnej, ocena efektywności pracy zdalnej).
Wniosek o przyznanie środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego na kształcenie ustawiczne pracowników i pracodawcy musi być zgodny z obowiązującymi Zasadami przyznawania, realizowania i rozliczania pomocy dla pracodawców w ramach Krajowego Funduszu Szkoleniowego przez Powiatowy Urząd Pracy we Wrześni i dotyczyć tylko jednego rodzaju szkolenia. W sytuacji, gdy pracodawca chce wnioskować o dofinansowanie kilku szkoleń, musi złożyć odpowiednio kilka wniosków (np. 2 różne szkolenia – 2 odrębne wnioski z odpowiednimi załącznikami).
Przy rozpatrywaniu i ocenie wniosków uwzględniane będą kryteria określone w § 6 ust. 5 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego, tj.:
zgodność dofinansowywanych działań z ustalonymi Priorytetami wydatkowania środków KFS
na dany rok;
zgodność kompetencji nabywanych przez uczestników kształcenia ustawicznego z potrzebami lokalnego lub regionalnego rynku pracy (Barometr zawodów powiat wrzesiński oraz Barometr zawodów województwo wielkopolskie; dostęp na https://barometrzawodow.pl/);
koszty usługi kształcenia ustawicznego wskazanej do sfinansowania ze środków KFS w porównaniu z kosztami podobnych usług dostępnych na rynku;
posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego finansowanej ze środków KFS certyfikatów jakości oferowanych usług kształcenia ustawicznego;
w przypadku kursów – posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego dokumentu, na podstawie którego prowadzi on pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego;
plany dotyczące dalszego zatrudnienia osób, które będą objęte kształceniem ustawicznym finansowanym ze środków KFS (w przypadku wnioskowania o kształcenie ustawiczne dla pracodawcy należy podać informacje dotyczące planów działania firmy);
możliwość sfinansowania ze środków KFS działań określonych we wniosku, z uwzględnieniem limitów, o których mowa w art. 109 ust. 2k i 2m ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Ważne!!! Należy pamiętać, że środki KFS przeznacza się na finansowanie działań na rzecz kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców co oznacza, że nabywane kompetencje przez uczestników kształcenia ustawicznego muszą być bezpośrednio powiązane z zakresem zadań zawodowych/obowiązków na danym stanowisku, potrzebami biznesowymi lub planami zatrudnieniowymi wnioskodawcy.
Wnioskodawca powinien we wniosku jasno i precyzyjnieuzasadnić konieczność realizacji konkretnej formy kształcenia ustawicznego.
Wniosek musi być złożony przed planowanym terminem rozpoczęcia kształcenia ustawicznego. Finansowaniu mogą podlegać wyłącznie działania, których realizacja rozpocznie się po złożeniu wniosku o przyznanie środków i podpisaniu umowy dotyczącej ich przyznania oraz kończące się
do 30 listopada 2025 r.
Przy planowaniu terminów rozpoczęcia kształcenia należy wziąć pod uwagę termin rozpatrzenia wniosku.
Do wniosku o przyznanie środków z KFS (również składanego w wersji elektronicznej PSZ-KFS przez system praca.gov.pl) zgodnie z § 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego należy dołączyć:
1) zaświadczenia lub oświadczenie o pomocy de minimis, w zakresie, o którym mowa w art. 37 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej - Oświadczenie dotyczące otrzymanej w okresie ostatnich 3 lat pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie i rybołówstwie należy złożyć na druku stanowiącym załącznik nr 1 do wniosku. Pracodawca może nieodpłatnie zweryfikować wysokość udzielonej mu pomocy de minimis w Systemie Udostępniania Danych o Pomocy (SUDOP) pod adresem https://sudop.uokik.gov.pl.
2) informacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej – należy dołączyć odpowiedni formularz (na druku stanowiącym załącznik nr 2A - przy ubieganiu się o pomoc de minimis" lub załącznik 2B - przy ubieganiu się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie) stosowny do zakresu prowadzonej działalności,
3) kopię dokumentu potwierdzającego oznaczenie formy prawnej prowadzonej działalności w przypadku braku wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej - np. umowa spółki cywilnej, statut w przypadku stowarzyszenia, fundacji czy spółdzielni lub inne dokumenty właściwe dla jednostek budżetowych, szkół, przedszkoli wraz
z dokumentem wskazującym osobę umocowaną do reprezentowania pracodawcy,
4) program kształcenia ustawicznego opatrzony pieczęcią Realizatora (dotyczy kursów i studiów podyplomowych), zawierający nazwę kształcenia, liczbę godzin kształcenia, cenę kształcenia, plan nauczania oraz formę zaliczenia lub zakres egzaminu w przypadku ubiegania się o sfinansowanie kosztów egzaminów,
5) wzór dokumentu wystawianego przez realizatora usługi potwierdzającego kompetencje nabyte przez uczestników kształcenia ustawicznego, o ile nie wynika on z przepisów powszechnie obowiązujących.
Urząd zastrzega sobie prawo żądania dodatkowych dokumentów niewymienionych powyżej, pozwalających na rozstrzygnięcie ewentualnych wątpliwości niezbędnych do rozpatrzenia wniosku.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem tel.: 61 640 35 58, 61 640 35 55 oraz na stronie internetowej Powiatowego Urzędu Pracy we Wrześni.
Celem głównym projektu jest poprawa dostępu do zatrudnienia i działań
aktywizujących dla osób z powiatu wrzesińskiego. Projekt współfinansowany
ze środków Funduszu Pracy oraz EFS+.
09 lipca wznawiamy nabór wniosków o zawarcie umowy o zorganizowanie stażu
dla osób bezrobotnych w ramach projektu „AKTYWNI W PUP WRZEŚNIA”. UWAGA!
Zmiana wniosku.
Autor:
Dział Analiz, Instrumentów i Programów Rynku Pracy
Z uwagi na wejście w życie nowych przepisów ustawy o rynku pracy i służbach
zatrudnienia, z dniem 21.05.2025 r. tymczasowo wstrzymujemy nabory
wniosków.
Celem głównym projektu jest poprawa dostępu do zatrudnienia i działań
aktywizujących dla osób z powiatu wrzesińskiego. Projekt współfinansowany
ze środków Funduszu Pracy oraz EFS+.
Celem głównym projektu jest poprawa dostępu do zatrudnienia i działań
aktywizujących dla osób z powiatu wrzesińskiego. Projekt współfinansowany
ze środków Funduszu Pracy oraz EFS+.