UWAGA PRACODAWCY!
II nabór wniosków o dofinansowanie szkoleń z Krajowego Funduszu Szkoleniowego
Powiatowy Urząd Pracy we Wrześni ogłasza II nabór wniosków o przyznanie środków z limitu podstawowego Krajowego Funduszu Szkoleniowego na kształcenie ustawiczne pracowników i pracodawców
Termin naboru wniosków: od 24.07.2025 r. do 25.07.2025 r. (do godz. 14.30)
Kwota do dyspozycji w ramach naboru wynosi około 18.500,00 zł
Wniosek o przyznanie środków na kształcenie ustawiczne wraz z odpowiednimi załącznikami można składać w jeden z niżej wymienionych sposobów:
- w formie elektronicznej za pośrednictwem portalu praca.gov.pl korzystając z formularza
PSZ-KFS, platformy ePUAP lub e-Doręczenia. Złożenie wniosku w takiej formie wymaga kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub podpisu potwierdzonego profilem zaufanym; - w formie papierowej składając w siedzibie Urzędu lub przesyłając pocztą tradycyjną na adres: Powiatowy Urząd Pracy we Wrześni ul. Wojska Polskiego 2, 62-300 Września (decyduje data
i godzina wpływu do Urzędu).
Środki z limitu podstawowego KFS w 2025 r. mogą zostać przeznaczone na finansowanie działań związanych z kształceniem ustawicznym pracowników i pracodawcy, zgodnych z priorytetami wskazanymi przez Ministra właściwego ds. pracy.
Środki KFS w roku 2025 przeznacza się na następujące priorytety:
Priorytet 1:
Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w zawodach określonych jako deficytowe na danym terenie tj. w powiecie lub w województwie (lista zawodów wskazana w Barometrze zawodów 2025 jest dostępna na stronie internetowej: https://barometrzawodow.pl).
Priorytet 2:
Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w związku z zastosowaniem w firmach nowych procesów, technologii i narzędzi pracy (należy udowodnić, że w ciągu 6 miesięcy przed złożeniem wniosku bądź w ciągu 3 miesięcy od przyznania dofinansowania z KFS (zawarcia umowy) zostaną zakupione nowe maszyny i narzędzia, bądź wdrożone nowe procesy, technologie i systemy, a osoby objęte kształceniem ustawicznym będą wykonywać nowe zadania związane z wprowadzonymi/planowanymi do wprowadzenia zmianami. Potwierdzeniem może być kopia dokumentu zakupu, decyzji dyrektora/zarządu itp. oraz logiczne i wiarygodne uzasadnianie.
Priorytet 3:
Wsparcie kształcenia ustawicznego pracodawców i ich pracowników zgodnie
z potrzebami szkoleniowymi, które pojawiły się na terenach dotkniętych przez powódź we wrześniu 2024 roku.
Priorytet 4:
Poprawa zarządzania i komunikacji w firmie w oparciu o zasady przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi, rozwoju dialogu społecznego, partycypacji pracowniczej i wspierania integracji w miejscu pracy.
Priorytet 5:
Promowanie i wspieranie zdrowia psychicznego oraz tworzenie przyjaznych środowisk pracy poprzez m.in. szkolenia z zakresu zarządzania wiekiem, radzenia sobie ze stresem, pozytywnej psychologii, dobrostanu psychicznego oraz budowania zdrowej i różnorodnej kultury organizacyjnej.
Priorytet 6:
Wsparcie cudzoziemców, w szczególności w zakresie zdobywania wiedzy na temat polskiego prawa pracy i integracji tych osób na rynku pracy.
Priorytet 7:
Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji niezbędnych w sektorze usług zdrowotnych i opiekuńczych (dostęp do priorytetu ma każdy pracodawca posiadający przeważający kod PKD w sekcji Q tj. opieka zdrowotna i pomoc społeczna w działach 86 – Opieka zdrowotna, 87 – Pomoc społeczna z zakwaterowaniem, 88 – Pomoc społeczna bez zakwaterowania. Od 2025 r. kod PKD uległ zmianie – sekcja R Polskiej Klasyfikacji Działalności).
Priorytet 8:
Rozwój umiejętności cyfrowych.
Priorytet 9:
Wsparcie rozwoju umiejętności związanych z transformacją energetyczną.
Priorytet 14:
Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w związku z wprowadzaniem elastycznego czasu pracy z zachowaniem poziomu wynagrodzenia lub rozpowszechnianiem w firmach work-life balance – priorytet dodany w kwietniu 2025 r. - adresowany do pracodawców, którzy wprowadzili lub zamierzają wprowadzić elastyczny czas pracy i rozpowszechnianie zasad work-life balance. Tematyka kształcenia ustawicznego powinna umożliwić zdobycie przez pracodawców i pracowników wiedzy i umiejętności z zakresu:
- zarządzanie czasem i priorytetami (w tym m. in. techniki efektywnego planowania dnia pracy zdalnej lub w elastycznych godzinach, optymalizacja czasu pracy, priorytetyzacja zadań, zarządzanie stresem związanym z pracą elastyczną),
- komunikacja w elastycznym środowisku pracy (w tym m.in. skuteczna komunikacja w zespole pracującym na odległość, budowanie zaufania i współpracy na odległość),
- work-life balance i jego znaczenie (w tym m.in. równoważenie życia zawodowego i prywatnego, istota odpoczynku i regeneracji, kultura organizacyjna a work-life balance),
- wykorzystanie technologii w elastycznym czasie pracy (w tym m.in. narzędzia do zarządzania czasem i projektami wspierające elastyczność i wydajność w pracy zdalnej),
- motywowanie i wspieranie pracowników (w tym m.in. techniki motywacyjne w środowisku elastycznej pracy, programy wsparcia zdrowia psychicznego i fizycznego),
- zarządzanie efektywnością i wydajnością (w tym m.in. mierzenie wyników w elastycznym systemie pracy zdalnej, ocena efektywności pracy zdalnej).
Wniosek o przyznanie środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego na kształcenie ustawiczne pracowników i pracodawcy musi być zgodny z obowiązującymi Zasadami przyznawania, realizowania i rozliczania pomocy dla pracodawców w ramach Krajowego Funduszu Szkoleniowego przez Powiatowy Urząd Pracy we Wrześni i dotyczyć tylko jednego rodzaju szkolenia. W sytuacji, gdy pracodawca chce wnioskować o dofinansowanie kilku szkoleń, musi złożyć odpowiednio kilka wniosków (np. 2 różne szkolenia – 2 odrębne wnioski z odpowiednimi załącznikami).
Przy rozpatrywaniu i ocenie wniosków uwzględniane będą kryteria określone w § 6 ust. 5 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego, tj.:
- zgodność dofinansowywanych działań z ustalonymi Priorytetami wydatkowania środków KFS
na dany rok; - zgodność kompetencji nabywanych przez uczestników kształcenia ustawicznego z potrzebami lokalnego lub regionalnego rynku pracy (Barometr zawodów powiat wrzesiński oraz Barometr zawodów województwo wielkopolskie; dostęp na https://barometrzawodow.pl/);
- koszty usługi kształcenia ustawicznego wskazanej do sfinansowania ze środków KFS w porównaniu z kosztami podobnych usług dostępnych na rynku;
- posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego finansowanej ze środków KFS certyfikatów jakości oferowanych usług kształcenia ustawicznego;
- w przypadku kursów – posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego dokumentu, na podstawie którego prowadzi on pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego;
- plany dotyczące dalszego zatrudnienia osób, które będą objęte kształceniem ustawicznym finansowanym ze środków KFS (w przypadku wnioskowania o kształcenie ustawiczne dla pracodawcy należy podać informacje dotyczące planów działania firmy);
- możliwość sfinansowania ze środków KFS działań określonych we wniosku, z uwzględnieniem limitów, o których mowa w art. 109 ust. 2k i 2m ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Wnioskodawca powinien we wniosku jasno i precyzyjnie uzasadnić konieczność realizacji konkretnej formy kształcenia ustawicznego.
Wniosek musi być złożony przed planowanym terminem rozpoczęcia kształcenia ustawicznego. Finansowaniu mogą podlegać wyłącznie działania, których realizacja rozpocznie się po złożeniu wniosku o przyznanie środków i podpisaniu umowy dotyczącej ich przyznania oraz kończące się
do 30 listopada 2025 r.
Przy planowaniu terminów rozpoczęcia kształcenia należy wziąć pod uwagę termin rozpatrzenia wniosku.
Do wniosku o przyznanie środków z KFS (również składanego w wersji elektronicznej PSZ-KFS przez system praca.gov.pl) zgodnie z § 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego należy dołączyć:
1) zaświadczenia lub oświadczenie o pomocy de minimis, w zakresie, o którym mowa w art. 37 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej - Oświadczenie dotyczące otrzymanej w okresie ostatnich 3 lat pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie i rybołówstwie należy złożyć na druku stanowiącym załącznik nr 1 do wniosku. Pracodawca może nieodpłatnie zweryfikować wysokość udzielonej mu pomocy de minimis w Systemie Udostępniania Danych o Pomocy (SUDOP) pod adresem https://sudop.uokik.gov.pl.
2) informacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej – należy dołączyć odpowiedni formularz (na druku stanowiącym załącznik nr 2A - przy ubieganiu się o pomoc de minimis" lub załącznik 2B - przy ubieganiu się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie) stosowny do zakresu prowadzonej działalności,
3) kopię dokumentu potwierdzającego oznaczenie formy prawnej prowadzonej działalności w przypadku braku wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej - np. umowa spółki cywilnej, statut w przypadku stowarzyszenia, fundacji czy spółdzielni lub inne dokumenty właściwe dla jednostek budżetowych, szkół, przedszkoli wraz
z dokumentem wskazującym osobę umocowaną do reprezentowania pracodawcy,
4) program kształcenia ustawicznego opatrzony pieczęcią Realizatora (dotyczy kursów i studiów podyplomowych), zawierający nazwę kształcenia, liczbę godzin kształcenia, cenę kształcenia, plan nauczania oraz formę zaliczenia lub zakres egzaminu w przypadku ubiegania się o sfinansowanie kosztów egzaminów,
5) wzór dokumentu wystawianego przez realizatora usługi potwierdzającego kompetencje nabyte przez uczestników kształcenia ustawicznego, o ile nie wynika on z przepisów powszechnie obowiązujących.
Urząd zastrzega sobie prawo żądania dodatkowych dokumentów niewymienionych powyżej, pozwalających na rozstrzygnięcie ewentualnych wątpliwości niezbędnych do rozpatrzenia wniosku.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem tel.: 61 640 35 58, 61 640 35 55 oraz na stronie internetowej Powiatowego Urzędu Pracy we Wrześni.
Wniosek w formie papierowej oraz Zasady przyznawania, realizowania i rozliczania pomocy dla pracodawców w ramach KFS przez Powiatowy Urząd Pracy we Wrześni dostępne są na stronie Powiatowego Urzędu Pracy: www.wrzesnia.praca.gov.pl w zakładce dokumenty do pobrania → pracodawcy i przedsiębiorcy → Krajowy Fundusz Szkoleniowy.
Dyrektor
Powiatowego Urzędu Pracy
we Wrześni
Anna Lider
/-/ podpis elektroniczny